Spaan & Vermeegen – Favorieten Expres CD recensie

De serie ‘Favorieten Express’ gaat terug tot de jaren zestig van de vorige eeuw. De laatste jaren verschenen er veel CD’s die het werk van  Nederlandse artiesten samenvatten zoals onder andere André Hazes, Conny Vandenbos, Willeke Alberti, Liesbeth List en Wim Sonneveld. En nu dus ook de muziek van Henk Spaan en Harry Vermeegen. Een gewaagde zet, een krappe 23 jaar na hun laatste samenwerking. Toch ziet Universal Music, het label dat deze serie CD’s uitbrengt, er blijkbaar nog brood in. Als echte liefhebbers beluisterden (en bekeken) wij deze CD.

Het betreft een enkele CD, waarop 22 liedjes van de heren zijn samen gebracht. Of eigenlijk 20, want op twee liedjes is alleen één van de heren te horen. De totale speelduur is 76 minuten en de liedjes die op deze CD staan zijn:

1.Spaan & Vermeegen – Stille Willem
2.Pisa – Als Ik Maar Niet Meer Op M’N Poef Hoef
3.Pisa – Kan Die Man Niet Weg
4.Pisa – De Beer Van De Meer
5.Pisa – De Gewone Man
6.Pisa – Je Ne Le Me
7.Pisa – Kiwi
8.Pisa – Hoppa
9.Pisa – Popie Jopie
10.Pisa – Kopje Koffie, Glazenwasser
11.Duo Harry & Corry – Knettergek
12.Verona – Geluk
13.Verona – Ed Raket
14.The V-Boys – Koud Hè
15.Verona – Doe Een Stapje Naar Voren (Doe Een Stapje Terug)
16.Verona – Kilo Utrecht Tango
17.Harko En Pao – Tiet Veur ‘Un Pafke
18.Frank Boeyend & Vof De Kitsch – Zomer In Domburg
19.De Bloepers – Dat Is Lachen Dat Is Leuk
20.Die 2 – Weet Je Wat We Gaan Doen
21.Harry Vermeegen – 1-2-3-4 Dennis Bier
22.Pisa – Popie Jopie In Belgie

De spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt is natuurlijk ‘1-2-3-4 Dennis Bier’ van Harry uit het jaar 2000, vier jaar nadat de samenwerking van de heren stopte.

Natuurlijk kun je altijd roepen ‘waarom staat dit of dit liedje er niet bij’, want iedereen heeft zo zijn favorieten. Maar al met al is het een leuke verzameling liedjes geworden, die de muziek van Henk en Harry prima samenvat. Het liedje ‘Knettergek’ een duet van Harry Vermeegen en Corry Konings, is een leuke toevoeging die misschien niet alle liefhebbers zullen kennen.

Wat direct opvalt is dat er aandacht is besteed aan de juiste benamingen van de liedjes. De meeste liedjes uit Pisa werden ook onder die naam uitgebracht, maar tijdens de Verona periode verschenen er liedjes onder artiestennamen als ‘De Bloepers’, ‘Harko En Pao’ en ‘The V-Boys’, namen die je op deze CD weer terug ziet. De volgorde van de liedjes is min of meer chronologisch. De uitzondering daarop is ‘Popie Jopie In Belgie’ die als laatste op de CD staat en daarmee een soort bonustrack lijkt, maar wordt niet als zodanig benoemd op de hoes.

Daarmee komen we bij het uiterlijk van de CD. Deze is in lijn met de andere CD’s binnen deze serie. De foto die voor de hoes is gebruikt hadden wij nog nooit gezien. De foto op de achterkant is die van beide heren met een Koud he muts, die wat bekender is. De hoes is uitvouwbaar en binnenin staan alle liedjes met hun copyright informatie plus een verzameling foto’s van diverse singles van het duo. Wederom een leuke toevoeging! Wat ontbreekt is wat korte informatie over Henk en Harry, wie ze zijn en wat ze deden. Dit had de CD een klein beetje meerwaarde gegeven. Als gevolg daarvan staan de voornamen van de heren ook nergens vermeld. De foto onder de transparante CD houder is dezelfde als die op de voorkant.

Een leuke keuze qua liedjes en een prettige uitstraling van de hoes zijn mooi meegenomen, maar het gaat natuurlijk om de muziek, en hoe klinkt die op deze CD? De geluidskwaliteit is van de meeste liedjes uitstekend, en lijken van een goede master te komen. Een uitzondering daarop zijn de liedjes ‘Koud he’, ‘Knettergek’ en ‘Weet je wat we gaan doen’, deze klinken alsof ze van vinyl of een andere bron zijn opgenomen, de kwaliteit van deze liedjes is hoorbaar slechter. De mastering is prima in orde, de liedjes zijn niet tot het maximale gecompressed zoals je vaak hoort op CD’s van deze tijd en de volume verschillen zijn minimaal.

Het liedje ‘Stille Willem duurt op de single en de LP 3:21 maar op deze CD 2:44, de audio wordt hoorbaar weg ‘gefade’. De liedjes ‘Geluk’ en ‘Dat Is Lachen Dat Is Leuk’ zijn de versies die op de CD ‘Tiet veur Verona’ verschenen en wijken iets af van de singles. Het liedje ‘Koud he’ is dan weer de versie zoals die op de single verscheen en wijkt af van de langere versie op de ‘Tiet veur Verona’ CD. Bovendien is ‘Koud he’ lomp afgeknipt en ontbreekt de laatste “Koud he” kreet. Dit versterkt ons vermoeden dat het om een vinyl opname gaat want onder de laatste kreet zit geen muziek en het gekraak van een plaat is daaronder natuurlijk duidelijk hoorbaar. De overige liedjes zijn allemaal de originele versies en hebben de juiste speelduur.

Conclusie: Erg leuke CD met daarop een hoop liedjes in een betere kwaliteit dan voorheen beschikbaar was. Dat dit 23 jaar na dato nog verschijnt betekent ook dat Henk en Harry nog niet vergeten zijn, in ieder geval niet door de oudere generaties. De kwaliteit van en aanpassingen aan enkele liedjes is jammer, maar wellicht hebben de samenstellers moeten werken met het materiaal wat voorhanden was. Al met al een goed en nagenoeg compleet overzicht voor de liefhebbers die nog eens terug willen gaan naar de dagen van weleer.