Guido & Jeroen van koudhe.nl (G&J): Het spreekt natuurlijk voor zich dat u al sinds de jaren zeventig actief bent in de wereld van de strips en animatie en enorm veel betekent heeft voor de stripwereld in Nederland. Echter omdat onze website gewijd is aan de programma’s van Henk Spaan en Harry Vermeegen en onze bezoekers dus graag meer achtergronden en informatie lezen over dit onderwerp zullen wij ons in dit interview beperken tot uw medewerking aan de programma’s van Henk en Harry. Zover als wij hebben kunnen ontdekken ontstaat uw eerste samenwerking met de heren in de eerste aflevering van het zesde seizoen van Verona (uitgezonden op 14 oktober 1987) wanneer uw tekeningen opduiken in het clipje van het liedje ‘Koud he’. Klopt dit of heeft u toch al eerder met Henk en Harry samen gewerkt?
Gerrit de Jager (GdJ): Dit klopt niet helemaal. mijn eerste bijdrage is de leader voor dit betreffende seizoen. Daarnaast leverde ik scenariobijdragen vanaf aflevering 1 van dat seizoen.
(G&J): Hoe is de samenwerking met Henk en Harry tot stand gekomen en waarom gebeurde dit pas vrij laat in de carriere van Henk en Harry? Kende u de programma’s daarvoor al wel en zo ja wat vond u ervan?
(GdJ): Henk benaderde mij aan het einde van het seizoen 86/87. In eerste instantie ging het alleen om de leader van het daaropvolgende seizoen.
(G&J): Waaruit bestond exact uw medewerking? Het is duidelijk dat u veel tekeningen maakte voor de ‘Verona Varia’ pagina’s in het Veronica Magazine en natuurlijk ook voor de hoezen van diverse geluidsdragers en sporadisch extra tekeningen of animaties in het programma maar deed u nog meer? Wij hebben wel eens gehoord dat u ook redactionele taken had?
(GdJ): Toen ik aan het begin van het seizoen waarvoor ik de leader had gemaakt op de Verona-burelen was, bleek zo’n beetje de voltallige redactie het pand te hebben verlaten. Waarom precies heb ik nooit gevraagd. Henk en Harry stelden mij voor ook inhoudelijk mee te praten over het nieuwe seizoen. Dat verliep zo goed, dat we gaandeweg het seizoen met z’n drieen door zijn gegaan, nog een flink aantal jaren daarna ook.
(G&J): Persoonlijk vinden wij het item ‘Karel het Konijn’, de persiflage op ‘Roger Rabbit’, een van de leukste items uit Verona. Wat herinnert u zich van dit item en dan met name hoe dit tot stand kwam? Deed u de animatie bijvoorbeeld achteraf of was u op de set aanwezig tijdens de opnamen?
(GdJ): Dit item zal ik ook niet snel vergeten. We moesten elke week aan de bak en Harry stelde aan het begin van de nieuwe week voor een persiflage te maken op Roger Rabbit. Dat we dit in een week tijd voor elkaar hebben gekregen, vind ik nog steeds ongelofelijk. Harry en Henk filmden aan de hand van mijn storyboard de live-action stukken en zodra dat er opstond ben ik met het ruwe materiaal aan de slag gegaan met de animatietekeningen. We hadden de onbeschrijfelijke mazzel dat er net een van de nieuwste geavanceerse computer-montageunits in Hilversum was neergezet, zodat ik door slim te monteren met de editor niet eens zo heel veel tekeningen heb hoeven maken. Het monteren was een ander verhaal, dat waren dagen en nachten doorwerken.
(G&J): Wat kunt u ons vertellen over de leader van ‘Die 2’ (de serie waarin de heren op zoek gaan naar een goed uitgangspunt voor een komische serie) ? Deze leader heeft een enorm ‘Gerrit de Jager’ gehalte. Was u bijvoorbeeld betrokken bij de animatie en vormgeving van deze leader of heeft u alleen de tekeningen aangeleverd?
(GdJ): Harry en Henk lieten de leaders geheel aan mij over, in mijn herinnering waren ze niet bij de montage. Dus ja, dat was geheel mijn pakkie an.
(G&J): Wat was uw bijdrage aan of taken tijdens ‘Nieuwe Koeien’?
(GdJ): Tekstueel weinig, qua vormgeving des te meer. Maar dat was meteen aan het begin van de serie klaar, dus mijn redactionele taken waren er bijna niet meer. Wat niet wil zeggen dat de heren zeer regelmatig aan de lijn hingen voor feedback en om te kankeren op elkaar!
(G&J): Klopt het dat u tot het einde van de samenwerking met Henk en Harry met hen heeft samengewerkt? Dus tot en met de laatste uitzending van ‘Nieuwe Koeien’? Vond u het jammer dat de programma’s ophielden?
(GdJ): Het klopt wat betreft de feedback. Het stoppen van de serie gaf een mengeling van treurnis en opluchting. Toen we op onze top waren, was het ook echt top, maar de latere ruzies en het gechagrijn begonnen me behoorlijk op de zenuwen te werken.
(G&J): Heeft u nadat de samenwerking tussen Henk en Harry ophield nog aan programma’s van hen individueel meegewerkt? Zo ja, welke?
(GdJ): Voor Henk heb ik nog de leader voor zijn soloprogramma Studio Spaan gemaakt. Daarnaast werk ik nog top op de dag van vandaag samen met Henk (en Matthijs van Nieuwkerk en Hugo Borst) voor het voetbaltijdschrift Hard Gras.
(G&J): Heeft u nog een laatste opmerking, leuke anekdote of andere informatie over uw medewerking aan de programma’s van Henk en Harry? Iets wat de liefhebbers nog niet weten?
(GdJ): Wat uniek was aan de samenweking tussen Henk en Harry, was dat de kijkers in henk de chagrijn zagen en in harry de Vrolijke Frans. In het echt was het andersom. Ze speelden elkaar, en dat was erg knap.